Asociatia Profesorilor de Limba şi Literatura
Română “Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
i. Ce a făcut in intervalul decembrie 2014 – septembrie 2015
1. Simpozionul Receptarea
autorilor canonici. Responsabilităţi şi strategii specifice – 5-7 decembrie 2014
2. Consilierul
de lectura 1, martie 2015
3. Lecturiada
elevilor, Poveşti citite în cărţi, martie 2015/Povesti auzite şi
transmise mai departe – 23 aprilie
4. Perspective
1 2015 mai 2015, Postlectura
5. Consilierul
de lectura 2 iunie 2015
6. Apel şi
chestionar Lecturiada 5. Sărbătorile lecturii. Se poate descărca de pe
www,anpro.ro/Pagina Cercuri de lectură
7. Participarea
la dezbaterea ISE pe tema curriculumului august 2015
8. Lecturiada
elevilor. Pentameroniada, 2-6 septembrie – impreuna cu CN George Coşbuc
9. Saptamana
literatiei europene 8-17septembrie/ 14-23 septembrie 2015
II. În perspectivă:
1. tipărirea
cărţii simpozionului Receptarea autorilor canonici (octombrie 2015)
2. pregătirea
numarului 3 din Consilierul de lectură + suplimentul tipărit, Poveştile mele/Pentameroniada
+Suplimentul online - o selectie din
portofoliile elevilor. Pentru revistă avem nevoie de materiale pentru
oricare dintre rubrici. Termen: 5 octombrie 2015
3. pregătirea
anchetei pentru Perspective:1. Ce a însemnat Perspective pentru dvs.? 2. Cum
vedeti pentru viitor o revista de didactică a limbii şi literaturii române
Termen: 15 octombrie 2015
4. Aşteptăm în
continuare răspunsul la chestionar pentru Lecturiada 5 şi autopropuneri
de dezvoltări narative.
III. Ce am putea oferi?
În funcţie de
interesele profesorilor:
- ateliere
demonstrative de lectură/scriere, lansări/întâlniri cu scriitori de cărţi
pentru copii
- eventuale
intâlniri cu profesori de la Litere /de la Facultetea de Arte Plasice,
Facultetea de Teatru/Cinematografie/Jurnalism; ateliere de istorie sau
literatură pentru elevii de liceu–
parteneriate cu Humanitas si Fanbook
- deschiderea
spre Ordinul povestitorilor: texte ale
copiilor pentru nr. 2, întrebări puse de copii pentru interviul cu Horia
Corches
Aşteptăm alte propuneri.
Ne puteti contacta:
revistacercurilordelectura@yahoo.com
monojescu@yahoo.com tel.
0723152897
Povestitori, la Ordin!
Revista „Ordinul povestitorilor”, o publicație editată de Editura Arthur, propune un concurs de
scriere creativă pentru copiii și adolescenți cu vîrste
între 8 și 15 ani. Cele mai
bune texte vor fi selectate de un juriu și publicate în revistă. Vrei să faci parte din Ordin? Trimite povestea ta
la adresa de email: concurs@eucitesc.ro până în 30 septembrie 2015.
(Textele trebuie să fie editate în format .doc, .doxc sau.rtf, nu trebuie să
depășească 8000 de semne,
cu tot cu spații și vă rugăm să scrieți cu diacritice).
Să presupunem
că ați inventat mașina timpului sau că ați descoperit un portal magic cu care să puteți călători în trecut. Care epocă din istoria România ați dori să o vizitați? Povestiți aventurile
voastre imaginare cu daci și romani, ostașii lui Ștefan cel Mare, întîmplări din al Doilea Război Mondial
sau chiar din timpul Revoluției din 1989 șamd. Nu uitați că pentru a scrie va trebui să vă documentați înainte, însă nu exagerați! Nu așteptăm de la voi tratate sau o înșiruire de date istorice. Vă provocăm să scrieți o poveste, o perspectivă personală, originală și amuzantă, asupra unor momente din istoria
României. Maeștrii povestitori
Va trimit un supliment drept încheiere la “Săptămâna literaţiei”
Ce
carti ar include scriitorii romani in manualele de liceu
Eli
Badica
„Suplimentul de cultura“ a provocat cativa
scriitori romani sa intocmeasca o lista de carti si autori contemporani pe care
i-ar vedea inclusi in manualele de literatura romana. Nici o astfel de lista nu
poate fi altfel decat subiectiva, insa parcurgand raspunsurile acestora la
ancheta revistei, veti constata, la fel ca si noi, ca gusturile si parerile
acestora se intalnesc de cele mai multe ori. Daca actorii literaturii de azi se
pun usor de acord, intrebarea este daca am putea spune acelasi lucru despre
aceia carora Ministerul Educatiei le-a dat „pe mana“ programa scolara, despre
„fauritorii“ manualelor alternative ori despre profesorii de la clasa. Ca si in
cazul tratamentelor medicamentoase, dozajul conteaza!
Luni, 14 septembrie, a
debutat un nou an scolar, incarcat si acesta, plin de emotii, mai ales pentru
liceenii pe care-i asteapta, in iunie 2016, examenele de bacalaureat. Cum de la
an la an apar noi si noi modificari in programele scolare, ne-am gandit ca ar
fi frumos (si util!) daca cineva de la Ministerul Educatiei ar citi
„Suplimentul de cultura“ si ar afla, chiar de la scriitorii romani, ce ar fi
grozav sa includa in viitoarele manuale in ceea ce priveste literatura romana.
Pentru a-i atrage pe adolescenti spre carti, desigur, si a le crea obiceiuri
sanatoase de lectura.
Asa ca noua scriitori
romani, unii cu experienta la catedra, dar toti trecuti prin chinul
bibliografiilor scolare si al lecturilor obligatorii, ne-au raspuns, cu
incantare, la intrebarea „Ce carti sau autori ati include in programa scolara
de liceu (clasele XI-XII) si de ce?“. In paginile care urmeaza, ii veti citi,
prin urmare, pe Simona Sora, Augustin Cupsa, Adela Greceanu, Ciprian Macesaru,
Adina Popescu, Alex Tocilescu, Iulian Ciocan, Viorica Raduta si Ionelia
Cristea.
Lectura placuta, indiferent
daca sunteti autori de manuale, profesori, parinti sau liceeni!
Simona Sora: In
preuniversitar, nu de intelegerea literaturii ai nevoie, ci de pile la
inspectorat
Nu cred ca programele
scolare sunt problema scolii romanesti. De cand cu manualele alternative (unele
dintre ele excelente), au existat si programe scolare alternative, inclusiv
pentru ultimele doua clase de liceu, cand avem de-a face cu tineri adulti
rebeli, refractari la tot si intr-un razboi, uneori declarat, cu „batranii“ si
cu osificarile lor, inclusiv cele literare. E firesc – si noi am trecut, nu asa
demult, pe acolo. Singurul lucru de schimbat in asa-zisa predare a literaturii
in ultimii ani de liceu ar fi atitudinea profesorilor fata de literatura. Ar fi
de dorit ca macar unul din o suta de profesori sa inteleaga ce e
literatura inainte de a-si declara „iubirea“ neconditionata pentru ea
prin fraze-tip, printr-o metaforita care are nevoie, ca orice inflamatie, de
antiinflamatoare puternice (frecventarea temporara a avangardelor, o cura
scurta de anti-literatura, o perfuzie de prozaism), prin comentarii univoce si
dictatoriale. Nu stiu cum s-ar putea face asta, pentru ca profesorii de
literatura sunt, pe de o parte, produsul invatamantului superior filologic,
unde nu intelegerea literaturii se incearca, ci elaborarea de CV-uri pe puncte
(participare la diverse colocvii si comitii, micul trafic de posturi
universitare, imblanzirea „cainelui batran al lui Aracis Cenefis si Cenecesis“,
cum ar zice Andrei Bodiu); pe de alta parte, ei devin repede victimele si
aliatii sistemului preuniversitar unde, din nou, nu de intelegerea literaturii
e nevoie, ci de pile la inspectorat, de aliante cu parintii care vor note mari
si rezultate palpabile (si, din acest motiv, prefera infloritorul sistem
paralel care, nici el, n-are de-a face cu literatura, ci cu norma, cu banii si
cu trecerea puntii).
Asadar, in ultimele clase
de liceu, copiii nostri (fiica mea e in clasa a XII-a la sectia de Filologie a
celui mai bun liceu bucurestean) ar trebui sa stie ca literatura (la fel ca
muzica, pe care ei o inteleg mai bine, poate pentru ca nu are intotdeauna
nevoie de cuvinte) e o forma de intelegere a vietii care nu poate fi normata,
turnata in sabloane, livrata la conserva. Transmiterea acestei intelegeri e
rara, imprevizibila, imponderabila, dar inca se mai face – uneori chiar in
scoala. Iar pentru tatonarea contextelor romanesti probabile ale acestei
transmiteri, poate ar fi de folos ca in programele scolare sa existe teme,
abordate practic, adica prin citire, precum: „Scoala de la Brasov“, „Scoala de
la Targoviste“, „Noua Scoala (poetica) de la Bistrita“, sau, de ce nu, „A Treia
Europa“.
Augustin Cupsa:
Autorii mai scriu, dar nu prea mai traiesc
Am auzit ca destul de multi
tineri cred ca scriitorii sunt morti, nu doar scriitorii pe care trebuie sa-i
studieze la scoala, dar si cei despre care afla intamplator dintr-o librarie,
biblioteca sau dintr-o discutie cu prietenii. Lucrul asta m-a amuzat foarte
tare. Daca prin Europa mai bantuie ceva autori, e clar ca-s in viata, daca iau
premii si se scrie pe Hotnews despre ei, in Romania situatia-i cam nasoala,
scriitorii sunt niste zombi, ce sa mai, scriu, dar nu prea mai traiesc.
Cum sa fie in viata daca-s in manuale? Ori una, ori alta. Ca si cum consacrarea
se produce postum, o conditie fundamentala.
Bineinteles, nu-i vorba de
toti liceenii, unii dintre ei sunt deja activi in cercurile bucurestene si au
luat o optiune literara ferma, dar eu tare as fi curios sa-i vad pe ceilalti
cand o sa descopere ca avem multi scriitori contemporani buni si nu doar ei, ci
si cartile lor sunt foarte vii, actuale si fara urme de praf pe coperte. Sa
descopere fascinanta lume pestrita postdecembrista din romane ca Venea
din timpul diez sau Raiul gainilor, lumea aceea nu-i prea
indepartata si diferita de ce traim azi. Sa aiba de discutat la ora macar cate
o proza scurta de la Lavinia Braniste, Teodorovici, Lazarescu sau Mateiu sau un
fragment din Cartea tuturor intentiilor a lui Marin Malaicu-Hondrari.
Sau cate un poem douamiist de la Komartin, T.S. Khasis, Razvan Tupa, Vancu
sau postdouamiist, de la Laurentiu Ion, Livia Stefan, Teodora
Coman, ca sa vada ca lumea aceea, narativa sau lirica, nu-i in afara
realitatii, e parte din ea si se produce odata cu ea, iar autorii lor umbla ca
niste artisti-graffiti, printre ceilalti, dar, din pacate, sunt mai putin
cunoscuti decat realizarile lor.
Adela Greceanu: O
lista
Am sa spun cateva titluri
de carti contemporane, fiindca, banuiesc, autorii de azi nu sunt rasfatatii
manualelor. Pe de alta parte, nu stiu daca e bine pentru un autor sa fie in
manual sau dimpotriva, i se face un deserviciu si tinerii il ocolesc tocmai
fiindca e in manual, adica obligatoriu. Sa zicem ca depinde mult si de
profesorul de romana sa-i faca pe elevi sa iubeasca literatura. Si chiar
depinde. Stiu profesori de romana care le aduc copiilor literatura romana
contemporana. Si mai cred ca depinde enorm si de parinti sa-i faca pe copii sa
iubeasca literatura, citindu-le de cand sunt foarte mici. Asa ca lista pe care
o propun este si pentru parinti si profesori, in cazul in care i-ar interesa.
• Simona Popescu, Exuvii,
o carte in care ni se arata ca purtam in noi toate varstele prin care am
trecut, pe modelul papusilor Matrioska, asa cum spune chiar autoarea, o carte
despre seriozitatea copilariei si tineretii.
• Ovidiu Verdes, Muzici
si faze, o carte despre adolescentii din anii ’80, care cred ca seamana
destul de mult cu adolescentii de acum. Probabil doar muzicile s-au schimbat, fazele sunt cam aceleasi.
• Mircea Cartarescu, Nostalgia,
pentru ca amesteca realitatea si fabulosul intr-un fel naucitor si seducator.
• Veronica D.
Niculescu, Simfonia animaliera, pentru ca stie sa spuna cu ajutorul
animalelor povesti despre oameni, pentru ca stie sa spuna cu mare delicatete
povesti dure despre singuratate.
• Marin
Malaicu-Hondrari, Apropierea, fiindca iti arata cum dragostea
pentru poezie, pentru literatura poate lega oamenii pe viata.
• T.O. Bobe, Bucla,
pentru ca e o poveste fantastica spusa cu mijloacele poeziei si pentru ca are
umor.
Indiferent despre ce sunt
aceste carti, ele sunt scrise excelent, fiindca literatura e in primul randcum scrii, cum construiesti
o poveste, cum rasucesti frazele. Toate aceste carti imi sunt
mie foarte dragi, ce-i drept, insa, uitandu-ma inapoi la cea care eram la 17-18
ani, cred, cu mintea mea de acum, ca mi-ar fi placut enorm sa le citesc atunci,
de aceea indraznesc sa le recomand pentru un virtual manual de liceu.
Alex Tocilescu: Cum
ii faci pe elevi sa zica „hm“…
Ca orice om normal, habar
n-aveam ce e inclus in programa scolara, asa ca am aruncat o privire, ca sa
stiu despre ce vorbesc, si m-am linistit, pentru ca am dat peste Mircea
Cartarescu, Leonid Dimov, Emil Brumaru, Gheorghe Craciun, Eugen Ionescu, Mircea
Horia Simionescu. Plus clasicii prafuiti: Rebreanu, Sadoveanu, etc.
Carevasazica, intrebarea e:
cine lipseste?
Nu, nu asta e intrebarea.
Intrebarea e: de ce se face literatura in scoli? Ca sa aiba copiii o cultura
generala? Foarte dragut, dar asta e raspunsul gresit. Ca nu-i mare branza daca
omul are o bruma de cultura cand iese din liceu, dar nu mai are nici un chef sa
adauge si mai multa cultura dupa aia. Prin urmare, ideea ar trebui sa fie ca
absolventii sa aiba chef sa citeasca si din momentul in care nu-i mai obliga
nimeni s-o faca. Ei, si asta cum se rezolva?
Aici raspunsul (meu) este
ca tinerii ar trebui sa afle ceva foarte surprinzator: ca scriitorii nu-s niste
batrani cu barbi albe si sacouri gri cu petece in coate, ci niste oameni cool.
Ok, poate ca nu toti, dar e de ajuns sa arati ca trei-patru sunt ca sa „ridici
categoria“, cum se spune in publicitate. Iar asta se face asa: li se da
elevilor sa citeasca o proza scurta de Silviu Gherman. Elevilor le place, ca
scrie bine si e haios. Dupa care li se pune piesa Gagico, a trupei
Mes Quins, al carui solist vocal e tot Silviu Gherman. Si elevii zic „Uau! Uite
un scriitor cool!“. In ora urmatoare, li se dau niste versuri ale lui Dan
Sociu. Elevii zic „hm“, ca e poezie si ei nu prea inteleg asta. Dar li se arata
clipul Spre Dimineata, al trupei Bolintin (care nu-i chiar o trupa,
dar trecem peste asta), al carui solist vocal e Dan Sociu. Si elevii zic iarasi
„uau“, si acum inteleg mai bine poezia. Iar in ora urmatoare li se da sa
citeasca o proza de-a mea (vai, cata lipsa de modestie!). Si le place. Si apoi
li se pune Simona Ionescu, piesa trupei Aeroport, al carui solist
vocal sunt. Si ei zic pentru a treia oara „uau“. Si realizeaza ca scriitorii
sunt oameni misto. Si se indragostesc de literatura. Sau macar de proza scurta
si poezie, dar tot e o realizare.
Iulian Ciocan:
Tratament literar pentru o noua sensibilitate
Liceenii de astazi sunt
inconjurati de o sumedenie de lucruri cu o uriasa putere de seductie. In raport
cu internetul, literatura e pentru ei un domeniu al secundarului si al
inutilului. Prin urmare, foarte important este ce autori ii obligam sa citeasca
in liceu. Daca se vor plictisi citind literatura in liceu, e de domeniul
evidentei ca vor abandona beletristica pentru tot restul vietii.
De aceea, eu unul as
modifica programele scolare in asa fel incat, cel putin in ultimii ani, elevii
sa studieze mai multi scriitori contemporani decat clasici si cronicari. Am tot
respectul pentru clasicii nostri, dar adevarul este ca tinerii sunt mai
interesati de problemele si provocarile lumii de azi. Tinerii au o alta
sensibilitate.
Din pacate, am constatat ca
lecturile obligatorii pentru liceenii din Romania contin prea putini scriitori
contemporani. E foarte bine ca sunt Mircea Cartarescu, Simona Popescu, Ion
Grosan si Matei Visniec. Ar trebui insa sa fie mai multi.
Autori extraordinari ca
Gheorghe Craciun sau Radu Aldulescu lipsesc din programele scolare. Iar daca
vrem ca liceenii sa cunoasca in small details masinaria sociala
din epoca socialista, cea mai atractiva modalitate ar fi sa le propunem sa
citeasca Ploile amare de Alexandru Vlad, Toate
bufintele de Filip Florian si Matei Brunul de Lucian
Dan Teodorovici.
Nu pot sa nu remarc si
absenta scriitorilor contemporani basarabeni. Parca apartin si acestia
literaturii romane, parca exista si in stanga Prutului cativa scriitori buni.
De ce nu s-ar strecura vreunul intr-un manual editat la Bucuresti?
Adina Popescu: In and out
Nu prea mai stiu care este
programa de acum, dar presupun ca nu e foarte diferita de cea de la sfarsitul
anilor ’90, atunci cand am terminat liceul. Pot sa spun ce am urat eu in liceu
– prea mult Eminescu, pana la saturatie, romanele istorice ale lui
Sadoveanu Fratii Jderi si Neamul Soimarestilor care
sunt aproape imposibil de citit in intregime de catre adolescentii de acum (as
lasa in programa doar Hanul Ancutei si Baltagul), Concert
de muzica de Bach – din nou o carte greu de digerat la varsta
respectiva. Mi-au placut, in schimb – Mircea Eliade care are acelasi „succes“
si astazi printre liceeni (de la Maitreyi am ajuns foarte
repede la India, apoi la Istoria credintelor…),
Caragiale, Ion, mai putin Rascoala, Ultima
noapte…, Enigma Otiliei, Morometii, Bacovia,
Nichita Stanescu.
Asadar, mai putin Eminescu
si predat intr-o forma „demitizata“. As miza mai mult pe autori contemporani
care vor fi oricand mai aproape de asteptarile copiilor. Mai multi optzecisti,
Ioan Grosan, Femeia in rosu (Adriana Babeti, Mircea Nedelciu,
Mircea Mihaies). Nu stiu daca Travesti a lui Mircea Cartarescu
este in programa, dar ar trebui sa fie.
As introduce si texte nonfiction,
de pilda minunatele reportaje ale lui Brunea-Fox. Sunt convinsa ca liceenii de
astazi ar trebui sa se familiarizeze cu mai multe tipuri de scriitura, pentru
a-si dezvolta abilitati de comunicare. Si, neaparat, pe langa autorii romani,
as introduce obligativitatea citirii unor carti din literatura universala.
Adica, pe langa Romanul adolescentului miop, sa citeasca si De
veghe in lanul de secara. Sau pe langa proza fantastica a lui Vasile
Voiculescu sa afle cate ceva si despre nuvelele lui Poe.
Ciprian Macesaru
Nu stiu care sunt
scriitorii studiati in clasele a XI-a si a XII-a, dar stiu ca mi-ar placea sa
existe un loc, oricat de mic, pentru o literatura mai accesibila liceenilor de
azi. De ce nu ar fi studiate, de exemplu, carti precum Muzici si faze (Ovidiu
Verdes) sau Parohia (Dan Coman)?! Se spune adesea ca
profesorii nu au timp sa predea tot ce e in programa, asa ca de unde loc pentru
alte carti? Totusi, o solutie exista. Am putea renunta la unele dintre operele
studiate in prezent. Daca in clasa a X-a avem Enigma Otiliei, oare
chiar e necesar sa fie inclus in clasa a XI-a Scrinul negru? Nu
cred. E pacat de Muzici si faze, pe cuvant.
Viorica Raduta: „Pe
masura inaintasilor“
Invatamantul isi
hraneste neputintele de 25 de ani. Kitsch-ul a confiscat aerul liceelor (si
ministerului de profil?). Asa ca raspunsul meu va fi mai amplu, crescand din
acumulari, experientele de profesor la liceu.
E greu sa nu vezi perlele
din programa scolara. Un Bacovia da stari…psihice la clasa a XI-a, desi putea
fi lucrat (tot cu un poem) prin clasa a X-a, iar intr-a XII-a se poate ajunge
la Dinamica unor specii: jurnalul, memoriile – aparitii editoriale dupa
1990, Tendinte in literatura romana actual, mai mult din „surse“
critice fiindca de unde timp pentru opera. Sigur ca aici nu ai cum sa nu ajungi
la lecturile si tipul de hermeneutica ale profului, dar operele de fictiune si
nonfictiune actuale merita promovarea si in ultimele clase de liceu, unde mai
zace mentalitatea ca scriitorul viu este…mort (nu scrie pe masura
inaintasilor). Carti de poezie ca ale lui Ioan Es. Pop sau Dan Sociu (plus
altii si altii ca Miruna Vlada, de pilda, au, insa, impact grozav. Romanele actuale
(nu zic Fric, fiindca am zis si s-a citit pe „ascunselea“), atat ale unor mai
clasici, cat si mai putin clasici(zati), de la Cristian Teodorescu la Dan Lungu
(sa nu uitam: s.a.). Cartile de poezie si de proza la zi sunt aspirate mai
rapid decat se crede, dar asta sta in maiestria profesorului si in libertatea
si timpul acordat de programa (si toti factorii educationali). Spun asta pentru
ca la clasa a XII-a se cer „2 romane (1 roman scris in perioada 1960-1980 si 1
roman scris dupa 1980, cu focalizare diferita: tematica, tipologica etc.), 1
piesa de teatru si 4 poezii (poeziile selectate pot apartine unor autori
postbelici reprezentativi, din una sau mai multe generatii afirmate in aceasta
perioada: de exemplu, generatia razboiului, generatia ’60, generatia ’70,
generatia ’80) + „2 poezii“. E adevarat ca apare o lista asa de vasta, incat
proful ar trebui sa fie multumit daca numarul de ore si restrictia „2 romane“
si „2 poezii“ nu ar spune cata saracie zace in asemenea oferta.
Ca sa nu moara (nu doar
clasicul, ci) scriitorul, in genere, daca nu azi, maine, ceea ce primesc elevii
nu este pomelnicul de scriitori, curente sau cerinte cu multe capete, ci opera
datatoare de stari, de trairi, care nu mai tine cont de clasicitate au ba, ci
de valoare, de fapt. Si care nu tasneste din cateva poeme, daca e vorba de un
Eminescu sau Blaga, nici dintr-un basm, daca e Creanga, ci din opera citita in
intregul ei, ca si din lectura unor texte critice vizionare, selectate de
profesor. Nu lectura exhaustiva a textelor critice trebuie ceruta. In plus,
cartile/textele solicitate ar trebui sa existe in bibliotecile din oras, cat si
in cea a scolii, si in mai multe exemplare. Pentru o dezbatere sau un studiu de
caz pe teme asa de „mari“ (ca „Diversitate tematica, stilistica si de viziune
in poezia interbelica“, de exemplu) trebuie ca profesorul sa tatoneze
„terenul“, sa pregateasca si sa argumenteze subiectul, sa mai fie din partea
lui si o pasiune tematica, nu doar o simpla supunere la programa. Daca e atasat
de avangarda, nu-i greu de presupus ca prozele lui Urmuz, ca si Zenobia lui
Gellu Naum, ofera un teritoriu amplu de lucru pentru fixarea caracteristicilor
curentului literar stabilit.
Daca proful e anexat si la
postmodernitate, gandita pe lungimea ei, de la optzecisti la minimalisti, nu
poate strabate cerintele savante ale programei decat daca orele se mai…dilata
si cartile sunt atat de bine stapanite, incat se ajunge cu adevarat
la…dezbatere/studiu de caz. Ca sa se activeze texte/autori, mai intai e nevoie
de ore, de o buna lectura, de concentrare (prea frugala la elevi, in ultima
perioada), de un traseu deja bine strunit din partea celui care face alegerea.
Se poate lucra si pe texte complexe ca Rinocerii, La Tiganci (sau
oricare proza fantastica eliadesca), Rem, Suta … lui Grosan
sau Insula aceluiasi, ca sa dau cateva exemple. Arta Popescu, Ieudul,
Federatia Banulescu, Vino cu mine stiu exact unde mergem, alte si alte
cartulii proaspete, au chichirez la finele liceului. De altfel,
postmodernismul, si cel romanesc, e aderent tinerilor si ar trebui sa figureze
larg si cu cerinte sigure la bac. Este, adevarat, propus cu juma de gura,
cu/prin surse documentare serioase, greu de gasit in biblioteci, greu de palpat
doar prin orele simbolice acordate prin programa.
Din experientele proprii,
un Cristian Popescu e uluitor de bine receptat (pana si in varianta
audiovizuala a Tramvaiului…), iar, mai incoace, Ioan Es. Pop,
Daniel Banulescu sau Dan Sociu. Textele au prospetime si lectura s-a dovedit
empatica; se poate extinde usor si la alti contemporani. In privinta prozei,
daca Stefan Banulescu trebuie mai bine infipt (dar si publicat cu romanul sau),
merg, la sufl(et)ul acestei generatii, de fixat in „canon“, prozele scurte ale
lui Cartarescu, dar si valurile „ego“, si autori dintre cei mai recenti, la
care accesul informativ este mai viu datorita promovarii, realizate de cateva
edituri, care stiu ce vor.
N-as uita nici scriitori
semi-recuperati, E. Ionescu, M. Eliade, Norman Manea. Absurdul romanesc fara
Eugen Ionescu nu e intreg (iar autorul merge/a mers la capitolul „comunicare“
inca de la clasa a XI-a). Aici trebuie spus ca si opere din literatura
universala trebuie aditionate unor dezbateri, cum ar fi proza lui Kafka. Procesul ori Colonia
penitenciara sunt (mi-au fost) de temelie la clasa in fixarea nu doar
unui curent literar, ci si a unei stari, mai receptate de elevi decat
kilogramele de conspecte.
Se cere „o schimbare la
fata “ a toate, prin urmare. Lucru
aflat in consens cu toti factorii din educatie. Inclusiv editurile: ca
scriitorul „fost“ (un Alecsandri e in draci editat si poate fi lucrat definitiv
la clasele gimnaziale) inca mai rezista in tabieturi, in naftalina, in locurile
lui din biblioteci publice si personale, in optiunile si „probabilitatile“
programei, pe cand atatea texte vii si actuale ii asteapta pe profesori, pe
lucratorii de la minister si pe facatorii de manuale sa iasa din orgolii sau
anchiloza. Altfel Kafka asta nu-i Kafka, nu!?
Ionelia Cristea:
Afinitatea pentru un tip de literatura apare in afara orelor de curs
Initial, cand am acceptat
sa particip la aceasta ancheta, imi imaginasem un alt fel de raspuns, ghidat
dupa experienta lecturilor de manual predate in timpul anilor mei de liceu.
Intre timp, incercand sa ma pun la curent cu ce s-a mai intamplat prin scoli de
cand am terminat eu liceul de informatica si de cand m-am axat pe o ramura
stiintifica, m-am trezit rasfoind manualul de limba si literatura romana care
se preda astazi claselor a XI-a si a XII-a si am constatat cu surprindere ca
aproape tot ce voiam eu sa adaug (sau ce as fi simtit nevoia sa citesc
adolescenta fiind) pe lista cu autori/carti se regasea deja in cuprinsul noilor
manuale. Brusc, am avut si revelatia ca sistemul asta didactic foarte
structurat, orientat mai ales spre incadrare si parcurgere a unor perioade cu
reprezentantii lor a fost inutil si chinuitor, fara vreun aport semnificativ
pentru mine, nefiind neaparat o insiruire a excelentei literare, ci mai degraba
o punere in revista a fenomenului literar. Pe de o parte, e bine ca se intampla
asta pentru ca trebuie sa existe o contorizare a tendintelor de dezvoltare si
evolutie in literatura, pe de alta parte sistemul ramane in continuare
limitativ, cu toate ca de data aceasta selectia textelor si a autorilor mi se
pare adecvata.
Desi nu-mi place sa
nominalizez, autorii pentru care sigur as fi optat daca nu ar fi fost deja
mentionati in cuprinsul manualelor de clasa a XII-a, alaturi de clasici sunt:
Eugen Ionescu, Marin Sorescu, Virgil Mazilescu, Ioan Es. Pop, Mircea Cartarescu,
Dan Sociu, Elena Vladareanu, la care as mai adauga: Mircea Ivanescu, George
Geacar, Max Blecher, Angela Marinescu, Marius Ianus, Adrian Urmanov si multi
altii – oameni talentati (pe care ii cunosc si pe care n-o sa-i enumar acum) –
care se particularizeaza prin profunzimea si sensibilitatea scrierilor.
Scriitorii de mai sus si cateva din textele lor se suprapun unei biografii
preexistente foarte variate si cuprinzatoare din care fac parte si: Ion Pillat,
Ion Minulescu, Ion Vinea, Gellu Naum, Nina Cassian, Mircea Dinescu, Florin
Iaru, Dan Lungu, Linda Maria Baros, Razvan Tupa, pana si manifestul fracturist
se studiaza astazi la limba si literatura romana, pe langa poetii si prozatorii
clasici. Sigur ca preferinta mea este subiectiva si poate incompleta, intrucat
ma simt mult mai apropiata vietii literare actuale, rezonand cu anumite scrieri
mai mult decat cu altele.
De asemenea, daca as mai
putea adauga cateva texte la lecturile suplimentare din literatura universala,
mi s-ar parea esentiale pentru dezvoltarea simtului artistic si a
sensibilitatii texte precum: Banuiesc ca totul iti aminteste de ceva,
o povestire scurta din Noaptea dinaintea bataliei si alte povestiri,
Ian McEwan – Incolo si-ncoace din volumul Prima
dragoste, ultimele ritualuri/ In asternuturi, fragmente din Gradina
de Ciment – in special pasajele care sfideaza conventiile, fragmente
din De veghe in lanul cu secara – romanul lui J.D. Salinger –,
iar pentru modalitatea de constructie a romanului: Oameni sarmani, Crima
si Pedeapsa, Fratii Karamazov si, nu in ultimul rand,
cateva texte despre legatura mama-fiica din volumul lui Claire Castillon, Insecte.
In linii mari, preselectia
cat mai diversificata a textelor si a autorilor functioneaza din punctul meu de
vedere in manualele actuale, insa afinitatea spre un anumit gen de literatura
se va stabili intotdeauna in afara orelor de curs, prin lecturi suplimentare.
La momentul actual, un manual poate sa informeze elevul de liceu ca literatura
a evoluat si ca exista o gama larga de variante si posibilitati asupra tipului
de lectura. Problema este mai degraba receptarea tuturor acestor informatii
bulversante pe care liceenii sunt nevoiti sa le asimileze intr-un an terminal,
anterior sustinerii examenului de bacalaureat. In mod pragmatic as fi tentata
sa cred ca, poate cu exceptia sectiilor de profil, nimeni nu mai ramane cu
nimic dupa ce se incheie examenul. Sunt foarte multi autori si din fiecare se
studiaza un text, maxim doua, din care nu poti pana la urma sa tragi o
concluzie sau sa existe un impact major incat sa se creeze o afinitate cu opera
autorului respectiv. Faptul ca sunt trecuti foarte multi autori in manuale
constituie un avantaj, dar pe de alta parte devine indirect redundant.
Concluzionand, indicatia de
introducere a unui text sau a altuia este de cele mai multe ori subiectiva,
dictata de resorturile interne ale fiecaruia si nu poate avea pretentia de
adevar absolut. Mai degraba ar trebui sa se faca un fel de statistica retrospectiva
asupra finalitatii studiului limbii romane in scoli si ulterior sa se faca
schimbarea in consecinta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu